1:a advent

Hej, Idag är det första advent, känns märkligt att sitta här i Tanzania i 30 graders värme utan AC. Idag har vi varit i kyrkan för att försöka presentera oss för byn eftersom det missade vi förra söndagen. Men idag var det fullt med folk frân mânga olika hâll sâ vi tänkte det passar bättre nästa gâng. Att sitta i kyrkan och höra dem sjunga och dansa sâ naturligt och sâ bra som de faktiskt gör är en fantastisk känsla. Eller okej, ibland händer det att det blir falskt men vad gör det när dansen räddar hela situationen? ;) Kvinnorna dansar pâ ena sidan och männen pâ andra. Den glädjen, den gemenskapen och den respekten de har för varandra trots att de kämpar sâ för sina liv är verkligen fint att se. Inte konstigt att man fastnat för Afrika. Igâr âkte vi in till närmaste staden och strosade rundor pâ marknaden och köpte med oss lite godsaker :) (Nutella bland annat!) Efter det âkte vi vidare till ett ställe där det fanns en pool. Jätte härligt att ligga i solstolar och njuta av värmen dock vâgade ingen av oss bada ;) det va grumligt vatten och mycket insekter som simmande runt sâ tyvärr, det fick bli kalla duschar istället. Pâ plats träffade vi tre svenska killar som va här och reste runt lite och de skulle snart komma och besöka sjukhuset här i Nkinga, ena killens farfar var en av dem som varit med och startat sjukhuset här i Nkinga och även varit med och byggt upp kyrkan. Erland Jonsson hette denna generösa mannen och hans namn stâr lite överallt här i byn, sâ stolt är man ;) Ikväll ska vi ha lite adventsmys hos Maggan som bor granne med oss. En härlig pensionär som har jobbat som sjuksköterska och volontär i mânga âr här i Tanzania. Hon bor halva âret i Sverige och andra halvan här i Nkinga, hur skön som helst. Hon hâller i ställningarna här pâ sjukhuset, hon kontrollerar bl.a sâ att personalen dokumenterar ordentligt i papperna, ser till att mammorna fâr bättre vârd och omsorg och att bebisarna ska fâ lägga sig hos mamman direkt istället för att ligga för sig själva i sisâdär 20 min.. ja hon har koll och jobbar verkligen hârt för det! Hon hjälper även oss förvirrade studenter genom att ringa runt och se till sâ att vi fâr skjuts osv. Hon är en klippa helt enkelt. Nu ska jag försöka plugga lite och vet ni vad? om mindre än tre veckor kommer min älskling!!! :)) Vill även tacka för era kommentarer här pâ min blogg, alltid roligt att läsa. Tid finns det gott om här i Afrika ;)


Kommentarer
Jag

Var gâng jag publicerar det sâ komprimeras all text...varför vet jag inte... ?!

2012-12-02 @ 13:14:21
Mormor & Tofaj

Hej Lollo
Vi har just läst ditt inlägg. Du får träna oss i afrikanska danser när du kommer hem. Det ser vi fram emot.Vi ringde för att önska dig en glad advent. Men du svarade inte, synd men vi försöker senare. Mormor och jag har gjort korv till jul idag, tidigare har vi gjort leverkorv.idag en specialvariant p+å fläskkorv, otroligt god. Adventsgranen är på plats, Laurent och jag var och högg granar själva uppe i Bräcke igår. Jag skall be Laurent ta foto av våra granar, han får skicka till dig sén. Mobilen? Mail? Eller bloggen? It is not my cup of tea! Snö och några kallgrader idag, första riktiga vinterdagen. Hälsa Maggan att vi är väldigt glada att hon håller ett öga på dig. Mera kort!!!
Stor kram från din ´
Mormor & Tofaj

2012-12-02 @ 17:07:20
Anonym

30 grader i skuggan o 1:a advent. Inte så tokigt!
Här är det -9 grader just nu,men vackert med lite snö. När jag tittar ut genom fönstret ser jag mormors o Tofajs julljusstakar i deras sovrum,så jag vidarebefordrar bilden i tanken till dig som en extra hälsning från dem.
Det är lätt att förstå att du älskar Afrika, o det känns i det du skriver.Ännu en kram från Lerhamn/Tia

2012-12-02 @ 22:46:57
mamma

Hej vår söta Lolo, vi ringer o ringer på din mobil det gör Dimi oxå vi kommer inte frqm...
Idag är det din dag, läste precis inlägget om när du såg alla mammor föda, så naturligtvis tänker jag på dig idag när du föddes för 26 år sedan, du såg ut som en kines med svart hår snea ögon och dina fingar lekte du med som om du spelade harpa, jag låg och tittade på dig i timmar vår älskade tös!!
Vi ringer tills vi får tag i dig idag, stor puss,
Laurent och mamma!

2012-12-04 @ 09:34:23
Mormor&Tofaj

Hej födelsedagsbarnet och stort grattis!
Vi har försökt ringa dig för att gratulera, vi prövar om en stund igen. Vi får bara svar på något obegripligt afrikanskt språk. Jag hörde på rösten att det inte var du, ha, ha!Troligen någon som sa att du sov fortfarande eller var på sjukhuset, vilket det var är jag litet osäker på för jag kommer inte ihåg om tidsskillnaden skall läggas till eller dras ifrån. Man får chansa litet här i livet. Ha,ha igen! Det skall bli spännade att höra hur du firar din födelsedag?? Jag hoppas dina kompisar vet att du fyller. Kanske får du en kokosnöt och banan. Mormor tittar förbi och säger: "Du skriver väl grattis från mig!". Klart att jag gör. GRATTIS,GRATTIS,GRATTIS både från din mormor och din tofaj, vi längtar alla efter dig.
Vi ringer om en stund igen
Mormor&Tofaj

2012-12-04 @ 09:42:19
Matilda

Grattis på födelsedagen finaste kompis! Saknar dig massor, och avundas dig som får uppleva de du gör just nu! Själv springer jag på Ystad lasarettet och snön faller utanför dörren ! Hoppas du har en underbar födelsedag.Puss puss puss underbara du

2012-12-04 @ 17:36:14
Gertrud

Hejsan lilla Lollo!!! roligt att läsa din blogg!! Hade gärna följt med dig pâ ditt äventyr! Har skickatt ett sms till dig och grattat dig pâ födelsedagen. Hoppas det kommer fram! Jag önskar dig grattis här ocksâ för säkerhetsskull!
Här i Stockholm är det mânga minus grader och snö!Jag och Alex bor ihop här pâ st eriksplan, och det gâr sâ himla bra!!! Har mycket i skolan nu bara. Massa tentor!!!
Kom ihâg att njuta av dina upplevelser nu och att leva i stunden. Det är ju inte varje dag man är i Afrika! Jag är säker pâ att du klarar dig utmärkt med din possitiva attityd och ditt glada humör!
on se voit bientôt petite poulette!!! Je pense a toi et encore grattis!!!!

2012-12-04 @ 19:51:33
Dimi&Dragana

Här ligger vi i min sköna Parissäng och läser dina rader. Du skriver alltid så passionerat och detaljerat,känns nästan som att man är där med dig. Det var så skönt att få höra din röst på din födelsedag och snart kommer ju gulliga Fredrik! Tiden bara flyger förbi i Västeuropa - det pratas bara om recession o ekonomisk Kris i riksmedierna, känns helt feltajmat för de stackars familjerna som blir av med sina jobb såhär innan jul och nyår. Gräset är inte alltid grönare på västfronten... Afrika och Tanzania har säkert en rad ekonomiska utmaningar framför sig också, kan man märka det där ni är? Bygger kineserna landets infrastrukturer?
Akta dig för konstiga insekter (hälsar dragana).
Puss

2012-12-08 @ 00:13:12


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0