Sammanfattning

Tusen tack för all uppvakning pâ min födelsedag, blev alldeles varm i hjärtat. Födelsedagen i Nkinga kunde inte bli bättre. Dagen började med en fin sâng och när jag klev upp hade mina vänner dukat sâ fint med presenter och pannkakor till frukost! Dagen fortsatte ute i bushen för vaccination pâ barnen. Pâväg ut slog det mig att för exakt 3 âr sedan när jag fyllde 23 satt jag ocksâ i en bil och skumpade runt i Afrika. Dâ var jag pâväg ut till Nationalparken i Ghana, vilka minnen! När vi kom hem lânade vi kubbspelet av Maggan och pâ kvällen överraskades jag av en jätte fin och god târta som Mary och Maggan hade gjort, tack vare Susanne, Cicci och Diddi!! Maggan och hennes vännina kom över pâ târta och dâ fick jag även ett par fina örhängen av dem, supergulligt! Livet i Nikinga rullar pâ och idag har jag varit runt pâ sjukhuset och tagit bilder med Susanne. Denise och Cecilia fick stanna hemma idag pga sjukdom men nu mâr de lyckligtvis bättre. Jag och Susanne satte oss pâ en avdelning för att observera sjuksköterskans kommunikation och bemötande gentemot patienterna. Bemötandet är väldigt olik den som vi är vana med hemma. Patienterna känns mer underlägsna och hierarkin visar sig mycket tydligare här. Patienterna visar stor respekt inför vârdpersonal och sjuksköterskorna gör det som ska göras punkt slut. Häromdagen fick vi vara med pâ operation där vi bla fick se; kejsarsnitt, frakturoperation och borttagande av prostata och livmoder. En mycket givande och lärorik dag! Jag har bild- och filmbevis för den som vâgar titta ;) Jag försöker lägga upp bilder pâ bloggen men det verkar inte fungera....Nu ikväll har vi varit hos Maggan och fâtt en fin presentation om Nkingas historia med bildspel frân 1935, dâ Erland Jonsson var med och byggde upp byn vilket var helt facinerande! Vi avslutade kvällen med LEJON KUNGEN, bästa filmen och den blir bara roligare och sorgligare ju äldre man blir. Nu tänkte jag sova för imorgon väntar ännu en dag pâ operation!! Hej sâlänge och fortsätt gärna med era kommentarer :)


Kommentarer
Mormor&Tofaj


"Häromdagen fick vi vara med pâ operation där vi bla fick se; kejsarsnitt, frakturoperation och borttagande av prostata och livmoder. En mycket givande och lärorik dag!"
"Nu tänkte jag sova för imorgon väntar ännu en dag pâ operation!!"

2012-12-11 @ 09:04:28
Mormor&Tofaj

Hej Lollo
Vi älskar dig och din blogg!
Vårt första inlägg ovan smet iväg från min dator helt på egen hand innan jag hann skriva mer än citatet från din blogg. Säkert någon afrikansk ande som smög sig in i min dator (jag är för närvarande helt inne i afrikanska andarnas värld då jag just läser "Den vita lejoninnan" av Mankell).
Nu till vad jag tänkte skriva.
Mormor och jag kunde inte låta bli att le när vi såg ditt inlägg om än med en liten tår i ögonvrån. Dina inlägg och din spontanitet tar oss verkligen till din vardag i Nkinga. Förlåt oss de patienter som drabbats, verkligen inget ont menat. I ditt inlägg lät du lite som en erfaren kirurg som just håller på att ta av sig skyddskläderna efter dagens operationer. Vi kan se dig framför oss.
Du får ta del av en jordnära vardag på ett afrikanskt sjukhus. Det formar dig för livet.
Efter din tidigare blodiga skildring från första dagen på sjukhuset har vi här hemma dessutom ingen svårighet att föreställa oss dina upplevelser.
Och vara lite stolta över dig och dina livsval!
Mormor&Tofaj

2012-12-11 @ 09:41:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0