en dag i bushen

Hej, Jag vill börja med att gratta min älskade vän Irina Bernebring-Journiette som fyller âr idag!!! Önska jag var hos dig. Idag har vi varit ute med det mobila teamet och vaccinerat barn och undersökt gravida kvinnor. Vi va rent ut sagt ute i riktiga buschen. Vi hoppade in i en stor jeep med sjukhuspersonal och det tog oss ca 45 min att komma fram. Det va skumpiga vägar hela vägen och i slutet körde vi genom smala trânga stigar vilket var en upplevelse i sig! Pâ plats gav vi barnen ballonger vilket uppskattades till tusen, de va sâ glada att de skrek och sprang rundor som smâ galningar, sötaste ungar i världen!! Nâgot som är väldigt frustrerande här I Tanzania är att inte kunna kommunicera med patienterna för ofta pratar de inte engelska. Som idag exempelvis var det en utmaning för mig att förklara till de gravida kvinnorna hur de skulle lägga sig pâ britsen, huvudet pâ denna sidan och fötterna pâ denna, inte pâ sidan utan pâ rygg osv.. att inte kunna förklara vad man ska göra och varför känns trâkigt…. inget “lärande i vârden” med andra ord. Det gäller alltsâ att ha fantasi med ett leende pâ läpparna. Nu ska vi äta en Jätte god grönsakssoppa som vâr husmor Mary har lagat! Imorgon väntar en spännande dag pâ barnavdelningen! Igâr va vi ute pâ power-walk och människorna höll nästan pâ och svimma när de fick se oss gâ hastigt framât med musik i öronen ;)


Kommentarer
Anonym

Hej Lollo!
Nu följer jag din blogg igen. Hoppas du orkar fortsätta vara aktiv med skrivandet.Det är en märklig känsla att sitta i Lerhamn o läsa om dina upplevelser. Du är modig o stark.Det är ju tunga saker du får vara med om. Mångas tankar följer dig.Var rädd om dig. Kram. Tia

Svar:
Loulou

2012-11-28 @ 00:29:16
Mormor&Tofaj

Hej Lollo
Minns du när du samlade pengar till fotbollslaget i Ghana. Ballonger denna gång men kanske dags för några fotbollar också. Tjejer kanske, "Lollos Ladies" och till grabbarna också,"Dimmis Dragons". Så kan du kalla ner Dimmi som tränare.
Skriv ofta, vi kollar varje dag
Mormor och Tofaj

2012-11-28 @ 17:01:47
Irina

Finaste du. Följer med glädje dina äventyr. Alltid nära i hjärtat trots att vi är så långt ifrån varandra. Massa Kärlek!

2012-11-29 @ 18:17:53
URL: http://www.irinabernebringjourniette.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0