Min fodelsedag...

Kara lasare, det ett tag sedan jag skrev men har inte riktigt haft talamodet att sitta vid dessa sloa datorerna men idag ar jag fri sa da gar det fint =)

Pa min fodelsedag forra veckan bestamde vi oss for att besoka Mole National Park som ar den storsta har i Ghana, ca 3h fran Walewale. Vi hade en underbar helg!! Men det va ett projekt att ta sig dit. De har namligen bara en buss om dagen som aker dit och den var full nar vi kom 3h innan sa vi valde att ta taxi  istallet. I guideboken star det att det inte va rekommenderat  eftersom vagarna dit inte ar de basta men vi ville sa garna dit sa vi tog risken. Jag tror aldrig jag kommer glomma min 23-ars dag =) Det va helt forfarliga vagar och taxin va i sa daligt skick att fonsterna inte ens gick att stanga igen. Kan ni tanka er roda torra grus vagar mitt ute i ingenstans. Ni skulle sett mig och Victorya nar vi kom fram. Sag ut som vi hade varit ute och krigat eller varit med i en Action film hahaha. Ett gott skratt fick vi oss iallfall. Val framme sa gick vi till denna underbara utsikt over National parken. Det va underbart, gar inte riktigt att beskriva. Kandes som vi besokte alla djuren i Lejon Kungen och att Zimba o Nala va dar nagonstans och slappade eller nat =) Inte for vi fick syn pa lejon men kandes enda som om de va dar pa nagot satt. Vi gick upp 6 for att ga Safari tur (by walk) i 3 h och sag lite olika djur. Tyvarr ar det inte riktigt sasong for att se elefanter nu osv men det va roligt anda. Dagen efter motte vi pa ett svenskt gang mellan 29-47 ar, de va 5st som jobbade och levde i Ghana. Vi spelade kort hela natten och hade det allmant trevligt. Sedan erbjod de oss om vi ville folja med pa safari (med bil denna gang) dagen efter. Sa nu har Loulou kort 4X4 JEEP ute i Afrikas landskap i 3h :D weeeiii det va hur roligt som helst!!!! De kande inte for att kora eftersom det blev lite for mkt ol for dem kvallen innan haha..EN UPPLEVELSE IALLAFALL! Samma dag fick vi skjuts tillbaka till verkligheten igen och vi lag over hos dem en natt i Tamale for lite pizza o ett dopp i deras pool innan vi akte tillbaka till vart alskade WaleWale. Hade verkligen en super helg och inte trodde jag att fodelsedagen min skulle bli sa lyckad =)

Annars gar allting bra pa barnhemmet och barnen fortsatter att vara underbara, for det mesta iallafall ;)  Forra veckan nar jag va pavag hem hade jag ett helt fotbolls team bakom mig som va mellan 7-12 ar. De hade ingen boll att spela med och sag helt desperata ut stackarna. ''We have a team but we don't have a ball'' pep den ena pojken ut med sina sota hund ogon. Tyckte sa synd om dem sa jag gick med dem och de visade mig vart man kunde kopa en. De blev sa himla lyckliga over den dar bollen att de visste inte riktigt hur de skulle tacka mig. Sedan satt jag och tittade pa i 45 min nar de spelade och duktiga va dom! Dagen efter nar jag satt pa mitt rum kallade Pappan pa mig och nar jag kom ut stod heeela fotbollslaget dar och ville tacka mig en angang. Sa himla gulliga! En annan rolig handelse va ocksa nar jag bestamde mig for att ta mig en liten Power walk pa morgonen. Folk tittade pa en som om man vore konstig for man gar i traningsklader och i rasktakt o med musik i oronen kl 06.30 pa morgonen. Jag fick med mig ett helt gang som var pavag till skolan pa 15 personer, de forsokte halla min takt och det gick fint =) De skrattade sa mycket att det till o med fick stanna upp haha. Roliga sma prickar!

Tiden rusar ivag och snart bar det av mot Europa igen. Kanns lite markligt faktiskt, kanns som jag ar med i en drom eller nat. Det ska bli roligt att traffa er alla igen for jag saknar er jatte mycket ska ni veta! Tillbaka till tryggheten och till ''lyxen'' vi alla har ska bli skont pa ett satt. Tack for era sota sms, mail och telefonstamtal jag fick pa min fodelsedag..varmde jatte mkt! Laste precis att Erik vann idol! =) Annars har jag inte sa stor koll pa vad som hander i resten av varlden tyvarr. Ni far uppdatera mig nar jag kommit hem! Ser framemot en mysig jul i Paris och en galen nyar i Sverige. Landar den 23 dec i Paris och 30 dec pa kastrup. Kommer nagon o hamtar mig pa Charles de Gaulle eller ska jag ta den harliga RER.en? Just so I know =)
Kommer fa varldens kulturchock... fran varma bushen till kalla storstaden hmmmm.. far nog forbredda mig lite mentalt tror jag. Ta det lungt med julshoppingen och at inte for mkt knack. inte bra for tanderna ;) Bilder far det nog bli nar jag kommit hem tyvarr. Ska testa o se om det gar fortare nu. See you soon! Puss


Kommentarer
Anonym

Jag förstår att det känns som nån sorts dröm allt du

är med om. Jag försöker se framför mig hur du kör

jeep på safari..... Jo,det är en dröm.

Jag har dålig koll - visste inte att du haft födelsedag. Grattis i efterskott o Gott nytt år!

Vilken födelsedag!!

Välkommen hem till trygghet o lyxliv snart!Stor kram

Tia

2009-12-12 @ 17:46:22
AH WIMBA-WE WIMBA-BAAA!!!

zimbaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! Hälsade du från mig?

Detta var i särklass det bästa inlägget på hela din resa tycker jag. Jag skrattade så mycket när du berättade taxi-resan, när du köpte bollen till barnen (det var verkligen rörande) och när du berättade om Power-walken!!! Köp lite fler bollar till dem så att de har på laget ifall de blir av med den du köpte nu. OK=? :)



Ja det känns vverkligen helt sjukt att du snart är hemma igen, men ska jag vara ärlig så känns det tryggt att ha dig tillbaka på svensk mark. KLART vi kommer och hämtar dig på flyplatsen!!! Du tror väl inte att du ska behöva ta den där underbara RER:EN som luktar så gott! :)



Såg du ngn giraff förresten?? tror inte att jag jobbade den dagen nämligen, hade föräldrarledigt! haha

Såg du ngn struts? tror mamma jobbade extra den dagen.

Ngn tiger? nej just det, tofaj är ju sjukskriven.

Någon pippi-fågel? jaaa mormor jobbade över för att få extra cash till sin thailand resa!

Såg du dig själv förresten din lilla banan-ätande apa :D



PUSSSSSSSSSSSS

2009-12-12 @ 18:40:50
Young Man Lee

Congratulations on your 23rd Birthday!

Hope your safe return to Paris and then to Helsingborg!

2009-12-13 @ 10:47:23
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

Afrika kommer inte bli sig likt när du lämnar, till och med kackerlackorna kommer säkert att sakna dig. Jag har ju varit din körskollärare några gånger men nu har du tagit överkurs. Fyrjulsdrift genom bushen med dig bakom ratten, inte konstigt att ni inte såg några lejon. Nästa gång blit det väl Dakar rallyt. Mormor skriver julkort och jag letar adresser på eniro. Spar litet berättelser från Afrika till dess du kommer till Lerhamn. Köp några bollar till, Morfar sponsrar (de kan ju kalla laget "Clayport united" eller "Horse mill street gang" eller "Lollo´s favourits"). Tur att du mellanlandar i Paris så du börjar vänja dig vid kallare klimat, det börjar bli kallt hos oss nu, kanske snö till jul i hela Sverige. Morfar har besvär med sin rygg så du kan kanske extraknäcka som trädgårdsmästare i vår (vi har ju redan tre stora "Afrikas lilja") Vi ses snart.

Mormor och Morfar



2009-12-13 @ 19:51:45
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

Afrika kommer inte bli sig likt när du lämnar, till och med kackerlackorna kommer säkert att sakna dig. Jag har ju varit din körskollärare några gånger men nu har du tagit överkurs. Fyrjulsdrift genom bushen med dig bakom ratten, inte konstigt att ni inte såg några lejon. Nästa gång blit det väl Dakar rallyt. Mormor skriver julkort och jag letar adresser på eniro. Spar litet berättelser från Afrika till dess du kommer till Lerhamn. Köp några bollar till, Morfar sponsrar (de kan ju kalla laget "Clayport united" eller "Horse mill street gang" eller "Lollo´s favourits"). Tur att du mellanlandar i Paris så du börjar vänja dig vid kallare klimat, det börjar bli kallt hos oss nu, kanske snö till jul i hela Sverige. Morfar har besvär med sin rygg så du kan kanske extraknäcka som trädgårdsmästare i vår (vi har ju redan tre stora "Afrikas lilja") Vi ses snart.

Mormor och Morfar



2009-12-13 @ 19:52:43
Göran och Birgit Sundelöf

Postat av: Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

Afrika kommer inte bli sig likt när du lämnar, till och med kackerlackorna kommer säkert att sakna dig. Jag har ju varit din körskollärare några gånger men nu har du tagit överkurs. Fyrjulsdrift genom bushen med dig bakom ratten, inte konstigt att ni inte såg några lejon. Nästa gång blit det väl Dakar rallyt. Mormor skriver julkort och jag letar adresser på eniro. Spar litet berättelser från Afrika till dess du kommer till Lerhamn. Köp några bollar till, Morfar sponsrar (de kan ju kalla laget "Clayport united" eller "Horse mill street gang" eller "Lollo´s favourits"). Tur att du mellanlandar i Paris så du börjar vänja dig vid kallare klimat, det börjar bli kallt hos oss nu, kanske snö till jul i hela Sverige. Morfar har besvär med sin rygg så du kan kanske extraknäcka som trädgårdsmästare i vår (vi har ju redan tre stora "Afrikas lilja") Vi ses snart.

Mormor och Morfar



2009-12-13 @ 19:52:43

2009-12-13 @ 19:55:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0