Malaria.....

jaaa... man kan fa malaria aven om man har vaccinerat sig och om man tar sina malaria tabletter. Inte manga som vet det men sa ar det iallafall. I sondags nar vi va pa vag hem fran tamale som egentligen tar 2h tog  4h. Det va den varsta resan vi varit med om. Vi tog som sagt dessa sma tro-tro mini bussar och aldrig mer sager jag bara. Tro-tro'n fick motorstopp ett antal ganger och dar satt jag och Victorya med 25 ihopklamda manniskor i hettan. Varre blev det nar det plotsligt blev helt kalsvart ute (finns ingen belsysning pa dessa vagar) och Victorya hade hog feber och va nara pa att spy i knaet pa mig. Det va en mardrom helt enkelt och trygg kanner man sig inte nar de tavlar om att kora om varandra hela tiden och far helt plotsligt mote pa andra sidan vagen. Vill inte skramma er dar hemma men maste dela med mig fran mina hemska upplevelser. Vi kom fram till slut iallafall och Victorya va helt slut att hon somnade samma sekund hon la sig ner. Dagen efter bestamde vi oss for att ta oss till sjukhuset for Victoryas tillstand hade inte forbattrats. Val framme gick vi in till lakaren och han fragade ut henne hur hon kande sig osv. INGA tester togs utan lakaren antog att hon hade fatt en lindrig malaria. Han skrev ut nagra tabletter till henne och vi akte hem igen.

Natten darefter blev hennes tillstand varre, hon spydde hela natten och febern blev bara varre. Sa dagen efter bestamde vi oss for att aka till ett battre sjukhus langre ifran dar hon fick gora malaria testet. Da visade det sig att hon hade fatt en serios malaria och att hon va tvungen att laggas in. Hon lades in for dropp och fick lite olika sprutor, jag va med henne hela dagen och pappan foljde ocksa med. Efter 8h pa sjukhuset kande hon sig genast battre och vi fragade om hon inte kunde fa vila dar hemma istallet for 2 dagar pa sjukhuset. Det gick bra och vi akte hem igen. Victorya har inte varit pa barnhemmet pa hela veckan utan bara tagit igen sig och kanner sig nastan helt frisk nu tack och lov. Jaa det va jobbiga dagar for henne men vi ar glada att allt loste sig! Malaria ar inte farligt sa lange du far behandling. Sa nu har man fatt besoka sjukhuset i Ghana ocksa, men jag blev positivt overraskad att allt gick sa fort och sjalvaste sjukhuset va helt ok ocksa forutom att AC;n i rummet lackte pa Victorya, sa en liten oversvaming pa rummet fick vi pa kopet ;) (Sjukhuset pa Kuba va varre Joanna nar Jocke fick laggas in haha). Vi mar bra och ar glada nu iallafall!

Nu har jag inte manga dagar kvar och det kanns lite konstigt. Kommer sakna barnen otroligt mycket och hela kulturen och min sota, gulliga familj som har tagit hand om mig! Pappan vill inte att jag ska aka hem och fragar pa skoj vad han hade kunnat gora for att hindra mig fran att aka ;) Vi ska byta adress och halla kontakten har vi sagt och en vacker dag kommer jag komma tillbaka, det ar helt sakert! Nu har jag kontakter har och det ar igentligen bara flygbiljetten som ar dyr, att leva i Ghana ar valdigt billigt och vaccinationerna kommer jag redan ha, perfekt! Nu ska jag ga till barnhemmet och vara med dem resten av dagen. Jag har kopt godis till dem och vatten meloner och ska ivag och kopa lask. Tankte gora vars en liten godis pase till dem och sedan gora ett fiskespo sa de far fiska upp godiset. Den leken alskade jag nar jag va liten ;) Detta blir nog det sista inlagget fran Afrika om jag inte hinner gora ett till nar jag ar i Accra. Sen blir det bilder nar jag kommit hem!! Forlat att ni fatt vanta sa lange! TACK FOR ALLA ERA SOTA OCH ROLIGA INLAGG! Hjalpt mig mycket pa vagen, for visst har denna resan aven varit tuff. Men jag har lart mig mycket och det finns sa mycket mer jag hade velat forsta och lara mig om Afrika, so I will be back for sure!!! AFRICA IS THE FUTURE! Inte sant Dimi? ;)

Vi har aven kommit en bit pa vag med varan blogg. www.walekids.blogspot.com om ni kanner for att bidra sa blir vi mer an glada!! De behover verkligen var hjalp och jag vet vart pengarna gar till 100 procent! Vi har skrivit  ner exakt vad som behovs for att bli klar med det nya barnhemmet och 1 GHC ar cirka 5 svenska kronor. Sa om du  kanner for att hjalpa till sa maila mig eller skriv ditt namn som meddelande pa internet banken. YOU can make it happen!

GOD JUL OCH GOTT NYTT AR! Och idag fyller underbara Matilda 23 ar!!! Grattis alskade van! 
Har hort att ni har sno.Gud vad harligt!! Hoppas det haller i sig till julafton! Hor av mig till er mina vanner nar jag kommit hem! PUSS



Kommentarer
Joanna

Hejsan Lollo!



Det har varit kul att följa dig och hoppas din sista tid blir toppen. Jag ska hälsa Joacim att om han ska åka till Afrika så är sjukvården inte sämre, så han är på "säkra" sidan :P

Lisette hälsar jätte mycket! Vi ska snart ut och inhandla dem sista julklapparna.

God Jul! Love you!!!

2009-12-18 @ 14:36:10
Anonym

Livet är bra märkligt!Här sitter jag i Lillboda o tittar ut på snön o på julljusstakarna i Birgit o Görans sovrumsfönster o läser om din mardrömsbussresa i hettan o din kompis´ malaria.Du är en härlig tjej Lollo! Jag förstår att du vill återvända o det kommer du säkert göra oxå.

Nu ska du iaf snart få fira jul med din familj o sen får vi väl se dig i Lerhamn. Hoppas jag oxå får titta på dina bilder. Massor med julkramar!!!Tia

2009-12-20 @ 22:20:57
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

En snabb kommentar. Jag har satt in 1600 på ditt konto, Mr Lee är mycket generös och bidrar också med 1000 som han sätter in på ditt konto och jag sänder dig 2000 till i morgon bittida (måndag cirka 1100) så att du hinner göra de inköp som ni tycker behövs mest. Vi ringer också.

Mormor och Morfar

2009-12-20 @ 23:26:43
Young Man Lee

Hi Lollo

This is a quotation from the letter of your grandpa to me.

"As you know both Lollo and Dimitri are very close to my heart!"

You can be very proud of by having such wonderful grandparents.

I do highly appreciate your performance in Ghana which is much greater than you think from philanthropic point of view.

2009-12-21 @ 23:01:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0