Patience - the keyword

Talamod ar nagot som man maste ha om man reser till Ghana. De respekterar tyvarr inte tider har och allt tar alltid sa langt tid vare sig om man skall ata pa restaurang eller bara man man skall aka nagonstans. Jag borjar vanja mig men manga ganger kan det vara valdigt frustrerande. I helgen reste jag och Victoria och tva andra hollandska tjejer till Kumasi som ar den andra storsta staden har i Ghana och ligger 8h fran dar vi bor (med buss). De hade helgdag igar sa da passade vi pa att resa lite. Pa bara tva dagar fick vi se massor, vastafrikas storsta marknad, National culture house, Kumasis fotbollsarena (ett maste om man ar uppvaxt med fotboll), tva olika museum om Ashanti historian, sjukhuset (en upplevelse) och Ghananska restauranger. Med andra ord sa tyckte jag mycket om Kumasi, naturen skiljer sig enormt fran Walewale, har  va det gront och tropsisk miljo - super mysigt! Hotellet vi bodde va ingen hit men vad forvantar man sig om det bara kostar 35kr/natten!! Efter tva dagar i Kumasi akte de hollandska tjejerna tillbaka och jag och Victorya bestamde oss for att stanna till pa ett stalle som heter Kintampo for att fa se de kanda vattenfallen som ligger pa vagen hem. Val framme pa buss stationen  i Kumasi vantar jag och Victorya 1h.........2h.........3h.......... och 4h i hettan for att vanta pa att den forbaskade bussen skulle kora. Dar satt vi med bussen framfor oss men inget hande, den vantade pa att bli full men efter 4h vantade gav vi upp. Bada kande att talamodet hade natt sin grans efter 2 heldagar i storstaden och 4h bland massa skrikande manniskor. Vi satt och funderade pa vad vi skulle kunna gora, da kom vi pa den basta ideen EVER! BADA! Jaaa!!!! vi tog forsta basta taxi och fragade vart man kunde bada i den har staden och han nickade och visste direkt (forsta gangen!) efter 15 min korande ser vi ett stort vitt lyx hotell framfor oss. Vi trodde vi skulle svimma nar vi kom fram, vi gick in i detta skona Air Conditionerings hotellet med stora leenden och fragade om det va ok att bada i deras pool och saklart va det det :) dar satt vi hela dagen och kande oss som tva rika hollywood brudar och lunch fick vi aven serverade vid vara solstolar. Dar njot vi hela dagen och hade inte det minsta daliga samvete (eller jo lite kanske) men vi tyckte att vi fortjanade det sa mycket att det va vart den dar buss biljetten som vi redan hade kopt, vattenfallet och 150 kr intrade till poolen. Nyttigt och intressant aven for mig som laser turism att se hur turism naringen haller pa att utvecklas i detta land. Efter nagra timmar atervande vi till vart budget hotell och tittade pa Barcelona-Real Madrid som de visade pa en bar, och det kunde inte bli battre nar Zlatan gjorde mal!!! Victorya holl pa Real sa hon blev inte lika glad =)  Det blev en lyckad dag trots allt! Det ar enorma kontraster i Ghana. Det kan finnas hundratals fattiga forsaljare langs vagkanten och sa helt plotsligt ser man brevid ''den moderna'' frascha banken som inte alls passar in, markliga kombinationer tycker jag. Aja nu ar vi i Walewale igen och det kanns bra. Familjen va sa sota nar vi akte ivag over helgen, de ringde mig pa kvallen och fragade om vi hade kommit fram och att de saknade oss redan. Gulligt tyckte vi :) Och det kandes mysigt att vara tillbaka hos barnen idag, man saknar dem en del faktiskt efter en hel helg!

Jag och Victorya kommer bra overens och vi har roligt tillsammans. Men det finns stunder da jag har svart att forsta henne. Hon ar perfektionist och da ar Afrika inte det basta landet att vara i tycker jag. Hon ar radd for minsta bakterier, klart man ska vara ren och vara forsiktig men det finns granser. Hon har aven manga asikter och har ett kritiskt forhallningssatt till mycket, det kan handla om krig och konflikter eller om den vita mannen som satt vid poolen pa lyxhotellet (att han skulle vara i Ghana for smutsiga affarer och uttnyttja landet) ja, vad ska jag saga. Tom nar jag berattade om att du morfar hade bott i korea och Indien for jobbet, fick hon direkt en kritiskt tanke till det. Sa nu har jag lart mig att bara sitta och halla tyst och nicka, blir bast sa haha. Men vi kan vara ratt lika pa manga satt sa det ar darfor det funkar mellan oss =) Hon ska vara i Ghana i 6 manader btw, sa det blir en utmaning! Jaa nog om det. Har inte sa mycket annat nytt att beratta, vi tankte skapa bloggen imorron forresten om internetet funkar det vill saga. Inte alltid det gor det nar man har tatt sig hit. Men jag hoppas allt ar bra med er dar hemma och att ni hade en mysig forsta advent. Tack an en gang for era sota kommentarer och ja Elin haller med dar med en over hypad bror hahahah. Dimi alskar dina langa roliga kommentarer, skrattar sa, sitter btw tre man har brevid mig som haller i en fotbolls klubb i denna lilla by, deras mal med klubben ar att fa de 12 aringar som inte har rad eller vilja att ga i skolan fa dem att forsta att det ar viktigt och nodvandigt, gemenskapen och sponsorerna gor det fakstiskt mojligt, tro det eller ej. Nu vill de skicka bilder till dig dimi sa bli inte forvanad haha. Emilia, du gjorde sakert ditt basta pa tentan det vet jag, du kommer att fixa den, inte hela varlden med omtenta och kan tanka mig att de va en del som missa den. Puss till er alla fran mig den halv afrikanska.


Kommentarer
mamma

LYXBRUDEN, sa spannande, vilka kontraster! Att fa vara med om att se allt sa pa riktigt och att fa valja att antingen ga in pa ett lyxhotel en dag eller helt enkelt lyxen att fa valja mellan de tva varldarna sa pa samma dag, och att klara sig utan lyxen ar en lyx bara det, tro det eller ej!! Sa skont att ni hittade "hem" igen......

Vi kan inte vanta langre vi maste fa se bilder snart, tiden rusar du ar snart pa vag hem till oss, din lilla ratta!! Skynda, langsamt kanske ta med sa mycket du kan av alla minnen och forsok att starta ert blogg, och sag till mig vad du onskar i fodelsedagspresent, ma grand:=)

2009-12-01 @ 22:13:53
mamma

LYXBRUDEN, sa spannande, vilka kontraster! Att fa vara med om att se allt sa pa riktigt och att fa valja att antingen ga in pa ett lyxhotel en dag eller helt enkelt lyxen att fa valja mellan de tva varldarna sa pa samma dag, och att klara sig utan lyxen ar en lyx bara det, tro det eller ej!! Sa skont att ni hittade "hem" igen......

Vi kan inte vanta langre vi maste fa se bilder snart, tiden rusar du ar snart pa vag hem till oss, din lilla ratta!! Skynda, langsamt kanske ta med sa mycket du kan av alla minnen och forsok att starta ert blogg, och sag till mig vad du onskar i fodelsedagspresent, ma grand:=)

2009-12-01 @ 22:15:05
Niklas

Kul som vanligt att läsa hur det går för dig! Här har Oliven det super bra fortfarande :). Idag köpte jag ett nytt hus till henne (hon åt lite snabbt när hon var med mig i bilen och spydde i det förra huset och hon vill därför inte ligga i det gamla längre...) Men det gör inget, det var för mesigt och nu fick hon ett mkt finare och mjukare, ny filt dessutom :) Hon blev så uppspelt!

Annars trivs hon super här på Söder, en riktig söderkis har hon (och jag?) blivit! Ha det så härligt..



Puss, kram och kärlek från oss!

2009-12-02 @ 22:29:21
"I'd rather DANCE with you"

Detta är min absoluta favoritlåt just nu!! Gjord av king of convenience och heter I'd rather Dance with you, than talk with you!!! haha

sÄTTER på den högt och tänker på dig. Den är positiv och du är så positiv!



Kan se dig vid poolen! Då njöt du va? Flashbacks från rivieran, när vi hängde där och lekte en massa i poolen...du kunde ju vara där hela dagarna!! EN RIKTIG DELFIN!



Jaaaa PATIENCE!!! tänk dig hur pappa hade reagerat, han hade väl tutat och haft sig och varit så varm och sagt: nej nu tar vi bilen och kör till en super bra hotell!! =) Skämt och sido, så är det så nyttigt för dig att se hur allting funkar där nere, och att du sett så mycket nytt. spännande!!! Hur glad var taxchauffören att köra er?? Kan tänka mig att han hade ett BAMSESMILE =)



Ni har det jätte varmt, och här börjar det bli kallt. Minusgraderna har äntligen dykt upp, och det är kallt när man går till skolan på morgonarna.

Annnars sitter jag fortfarande i tentaplugget, sitter 12h per dag, och trivs väldigt bra med det.

JAG SÅG BILDERNA på min mail! Alla i barca-tröja! Jätte nice. Jag måste bara säga det igen, men dina inlägg är jätte spännande.



Väntar spänt på BLOGGEN nu! Kan du inte uppdatera på facebook så fort du uppdaterar din egen blogg också. Vill inte att det ska gå mer än 30min förrän jag läst dina nya uppdateringar.



Igår var mormor och tofaj på vift, vi blev jätte oroliga. De hade varit på ngn kyrka och sen på teater, och kom hem halv ett på natten, så vi fick ringa Tia mitt i natten för att hon skulle checka läget. Mamma stressade ju upp sig. Och Tia var så gullig och gick och kolla.

Till helgen ska jag på josefs födelsedagsfest här i Lund, sen ska jag jobba på Lunds Nation.



Hälsa alla barnen från DIMDIM!!! Tänker på dig och dem faktiskt! Nu var jag inte lika rolig idag, det är svårt att hålla samma roliga nivå...prutt prutt. Mamma bad mig skriva mer prutt-skämt! Mormor tyckte också att det var jätte roligt sist...jag lägger til: bajs bajs korvar i poolen! Ja den storyn känner vi ju till!!!!!!!! =)



Massiv LOVE from ya' brotha'!!!!!



BISOUS YAA

2009-12-03 @ 00:03:43
mamma

GRATTIS min sota, bra att du startat Walekids bloggen!!!!!!!!!Grattis, grattis, vi firar nar du kommer, ett glas champagne till en brud i lyxforpackning!!

2009-12-04 @ 08:29:49
Birgit och Göran Sundelöf

Hej Lollo

Jag var på biblioteket idag för att hitta all platser du varit på. Varför inga bilder på din blog? Mormor dör snart av nyfikenhet. jag hittade er nya blog "walekids". Nyfiken på att höra mera från "walekids" och hur ni har tänkt er att ni hoppas på att man kan lämna bidrag.GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN IGEN!! Det var så roligt att höra din röst när vi ringde i morse. Ni får lära barnen att sjunga "Imse vimse spindel" i skolan. Den kan du väl - eller? Det finns väl alltid någon som kan förklara för barnen vad sången handlar om och kanske översätta den till ghanska. Så kan du komma tillbaka till Ghana igen om femtio år och då sjunger de den i alla lekskolor i hela Ghana haha. Skall ni förbereda julfirande i skolan eller firar de inte. Jag har läst att de flesta är muslimer i norra Ghana där du är så det blir väl inget julfirande. Allt väl här hemma och vi längtar efter dig. Bli inte uppäten av lejon i nationalparken.

Mormor och Morfar

2009-12-04 @ 17:02:33
Ina

Ah. Vad det låter som du får uppleva mycket. Vet du. Nu ska jag till Grand med en vännina och gå på spökjakt och sova i deras hemsökta rum. Önskar att du varit hemma och kunde följt med! Puss love



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0