Arrival in Ghana

Heeeeej!

Nu ar jag i Ghana!! Helt otroligt kanns det. Resan ner gick jatte bra forutom lite forsening och mkt luftgropar. Sov mesta delen sa resan gick fort! Det gar inte riktigt att beskriva kanslan nar man steg av planet det va som att ga in en varm och fuktig bastu och da va klockan 23.00. underbar kansla maste jag saga, aldrig kant sa starkt forut. Traffade en annan svensk tjej pa flyget som satt bakom mig som ocksa aker med samma organisation sa det va roligt med lite sallskap. Vi kande ju verkligen att vi stack ut bland mangden haha.

Val framme sa stod dar en kille med en skylt SYTO. ''Welcome to Ghana'' sa han med sitt stora leende, sedan fick sitta och vanta i ca 30 min for att sedan ta oss till Pink Hostel. Vi checkade in pa rummet och da lag dar redan 5 andra volontarer fran andra lander som ocksa hade kommit samma dag. (Jag har som sagt 5 dagar i Accra som introduktion) Idag fick vi traffa Tina var ''big black mama'' som hon kallade sig sjalv haha. Skit harlig o rolig va hon. vi gick igenom lite kulturkrockar och vad man skall tanka pa osv. Sedan fick vi lara oss lite Twi, deras sprak i Ghana eller iaf i sodra delen. Men sedan nar jag val hade lart mig allt sa sa han ena att i norra delen pratar man nat annat, sa det kandes ju lont. Jag ar den enda av volontarerna som hamnar  12 h norrut fran Accra. Yes!
Men jag hoppas jag traffar nagra andra dar iaf. Sedan akte vi vidare till stranden och at lite ghanansk mat. Jag at Red,red - det va typ bonor med baner. ;) haller tummarna att jag inte blir magsjuk!
Sedan gick vi vidare till ett stalle som Vincent (ghanansk kille fran SYTO) ville sa garna visa oss. Det va kistor som va gjorda efter ens yrke. det tror namligen pa ''liv efter doden'' sa om du hade varit pilot sa skulle du begravas i ett flygplan och va du en fiskare skulle du begravas i en fisk. Lite komiskt maste jag saga, men harligt pa ett annat satt. Snart gar min tid ut sa jag maste avlsuta. Men jag har den iaf jatte bra och det kanns verkligen helt overkligt att ga pa stan har, ALLA tittar pa en och man kanner sig verkligen utittad. Men har fatt ett bra intryck pa befolkningen. Vanliga och alltid ''Welcome to Ghana, feel free, feel free'' sager de i och stracker ut handen och vill halsa!

Hej da skriver snart igen (dimi nu han jag inte skriva pa franska, vill du oversatta till mig :)?


Kommentarer
Anonym

Skönt att du är välbehållen framme.Kramar från regn o blåst i Lerhamn.Tia P.S. Jag skulle väl begravas i en kateder tänker jag mig. Hemskt.:( Jag som är så glad att slippa skolan.

2009-11-03 @ 00:30:03
Dimi - with an african soul!!! =)

TRADUCTION EN FRANCAIS (loul n'a pas trop le temps de la faire dans les cyber-cafés, donc je pense que je vais être son traducteur officiel =))



Ca y est, je suis au Ghana! C'est une incroyable sensation. Le voyage s'est très bien passé, malgré un peu de retard et pas mal de turbulence! J'ai dormis la plus part du temps donc le voyage est vite passé. Je ne pourrais pas vous décrire la sensation que j'ai eu en sortant de l'avion vers 23h, dans cet air tellement chaud et humide. J'avais l'impression d'être dans un sauna!!! Je dois vous dire que c'était une superbe sensation que je ne sais jamais autant ressentie. J'ai rencontré une autre fille suédoise qui voyage avec la même organisation et c'était d'avoir un peu de compagnie pendant le vol. On sentait vraiment qu'on ne pouvait pas passser inapercu haha



Une fois arrivées, un homme nous attendait avec un pancarte de SYTO (je crois que c'est l'organisation) . "WELCOME TO GHANA" nous dit il avec un grand sourire. Nous avons du patienter 30 min avant d'aller au Pink Hostel. Ensuite on enregistra à l'hostel avec la présence de 5 autres volontaires de pays différents, qui étaient arrivés le mÊme jour.(comme vous le savez, je fais mon "introduction" de 5 jours à Accra, la capitale)

Aujourd'hui on a rencontré Tina, "la big black mama" comme elle se surnomme! Super sympa et drôle!

Elle nous a présenter quelques petites choses bonne à savoir sur par exemple les différences culturulles auxquelles il faut penser.

Ensuite on a apprit un peu de Twi, la langue officielle au Ghana, enfin dans le sud du Ghana en tout cas. Quanad j'avais tout ce qu'il fallait apprendre il m'a dit que dans le nord ils parlaient une toute autre langue, ahh dommage. Je suis la seule volontaire qui se retrouve à 12h de trajet en mini-bus au nord d'accra. Yes!

J'espère pouvoir en rencontrer d'autres là bas.

Nous sommes aller à la plage où on a mangé des plats ghanéens. J'ai choisi ce qu'ils appellent Red,red - c'était des haricots avec de la banane ;) J'espère vraiment ne pas tomber malade et avoir mal au ventre.

Après nous sommes allés dans un endroit que Vincent (un ghanéen de SYTO) voulait absolument nous montrer. C'était des "CHEST" (pas des tombes, mais là où on met les morts, je ne trouve pas le mot en francais) qui étaient fabriqués selon la profession de chaque mort. Ils croient "à la vie après la mort", donc si tu étais pilote d'avion tu devrais te faire enterrer dans un chest en forme d'avion, et si t'étais un pêcheur tu devrais te faire enterrer dans un poisson. Je dois vous avouer que c'était un drôle, mais j'ai vraiment trouver ca sympa! Je n'ai plus beaucoup de minutes je dois vous laisser.

Je vais vraiment bien, et en marchant dans les rues j'ai l'impression que tout est irréel, TOUT LE MONDE me regarde!!! Mais ma 1ère impression du peuple ghanéen est vraiment bonne! Ils sont tous super sympas et ne cesse de te répeter "''Welcome to Ghana, feel free, feel free'' en voulant te serrer la main.



HEJ DÅ, je vous écris bientôt!

2009-11-03 @ 01:19:09
Dimi - with an african soul!!! =)

excusez les vilaines fautes de grammaire/orthographe!!! pas le temps de tout relire

2009-11-03 @ 01:23:01
Anonym

Fantastiskt, allt du berattar later sa spannande, det basta ar forstass att du kanner att du kommit ratt och att du valt ratt! Jag ska fundera over hur jag skulle begravas om jag bodde i Ghana, Laurent skulle hamna i en lycktstolpe hur roligt ar det! hahah!;/stor puss fran oss i Paris.Fortsatt att tanka pa tabletter och pass, det viktiga! vi hors snart, puss

2009-11-03 @ 07:36:24
papa alain

Salut ma puce, je lis tes aventures avec bcp d'interêt et c'est vraiment passionnant ! n'oublie pas te prendre tes médicaments et tout ira bien.

Je t'embrasse te j'attends la suite avec impatience.

Bisous

2009-11-03 @ 10:57:44
Birgit och Göran Sundelöf

Hej Lollo

Vad roligt att höra från dig så snart, dina bloggar kommer att bli en fantastisk reseberättelse. Vi funderar nu alla på vad vi kan bli begravda i efter att ha läst din blogg. Jag blir väl begravd i en telefon (bra så att jag kan ringa från andra sidan) och mormor kanske i en crépe eller något annat gott som hon brukar göra? Roligt att du möter så positiva människor. Vi hoppas på bilder snart. Mormor/Morfar

2009-11-03 @ 15:02:05
Emilia

Hej min fina vän! Här sitter jag och Sofia och sysslar med allt annat än redovisning och bokföring.. Jag har kommit fram till att du och jag skulle bli begravda i varsitt paket gifflar och Sofia i en toalett. Pusspuss

2009-11-03 @ 16:16:32
Jimmy Neda

Skaaa hon äta bananer :)Vad härligt att det känns så positivit!!! Ha det fab söta!!!

Bisous!!!!

2009-11-03 @ 20:10:52
URL: http://www.JimmytheStylist.blogspot.com
Marie

Hello ma louloute ! On attend la suite avec impatience et merciiiiiiii Dimi pour la traduction !

Bisous à tous les 2, chacun dans votre pays.

2009-11-03 @ 21:13:13
Lina Nyman

Hej girl !! hoppas att du får det fantastisk där nere låter ju som det börjat bra ialf =) ledsen att jag inte kunde komma i fredags...hade feber o va inte riktigt på g...hade till o med köpte en avskeds present till dej...hmm attsn !

2009-11-04 @ 14:16:22
mamma

roligt, mysigt, att hora din rost, langtar efter bilder!! vi hors snart igen, pratade med mormor och halsar, stor puss! din mamma och din laurent!

2009-11-05 @ 07:47:36
Broooshan

FICK ditt SMS!!TACK! så bra att du hör av dig, då blir man så glad! tänkte bara säga att vi försöker att nå dig till helgen, ska till mormor och tofaj!

PUSSSSSSSS saknar dig!!

2009-11-05 @ 11:46:42
AFRICA -DIMI

http://www.youtube.com/watch?v=t4HnYLeypZ4



WARM HEART OF AFRICA!!!

Jag tänker på dig när jag hör denna...kan se dig med ditt fina tjocka blonda hår springa runt på Accras gator!!! =)

2009-11-05 @ 13:17:35
Jessica

hej Loulou,

Såg precis på din FB att du hade blogg och var tvungen att kika och läsa om hur du har det, upplever det och mår. Jag tycker du är modig och det är fin sak att göra. Jag hoppas du får vara frisk och barnen kommer säkert att älska dig, en glad, positiv och rolig tjej som dig kan ingen må sämre av!! Tänker på dig och ska följa dig. Massa varma kramar till dig från mig.

2009-11-08 @ 17:26:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0