Last night in Accra

Hej mina vanner!

Ni ar sa roliga med era sota kommentarer, satt och skratta for mig sjalv nar jag laste dem =) Tack!!!

Det har hant mycket sedan jag skrev sist sa jag vet inte riktigt vart jag ska borja.Ska forsoka gora det kort. Vi har fatt lara oss att dansa affrikansk dans, spela trummor och laga ghanansk mat, det va en upplevelse! Sa nu vet ni vad som vantar pa cardan ;) Vi lagade Red,red (med fisk i,urrrk) Jollof Rice (det godaste) och Fufu (speciellt men gatt) Vi har aven varit pa marknad. Nar jag tankte marknad tankte jag pa en mysig, stillfull marknad. Men jag hade nog glomt att jag va i Afrika. Sa mycket intryck pa en och samma gang har jag nog aldrig fatt forut. Det va trangt med smala smala gangar, mat overallt, manniskor som skrek till varandra, speciella dofter fran alla horn och kanter(holl andan ett antal ganger), bebisar som lag och sov pa bord och hundra olika blickar. Kan lungt saga att det va en speciell marknad. Nastan sa att det var obehagligt att ga dar. Det gick inte att ta bilder for da skallde det nastan ut en .(de forstar inte vad vi ska med bilderna till) Sa jag filmade lite i smyg medans jag passerade marknaden. Det tog ca 6 min for oss att ga igenom for vi va tvugna att ga i rask takt. Ett rad Vincent fran organisationen gav oss, det va for riskabelt annars. Det va haftigt maste jag saga!
Idag hade vi ledigt sa da bestamde vi (jag, Sandra och Alex) for att aka till en strand som vi hade hort talas om  ''the krocobite beach''. Vi trodde det skulle ta 20 min dit men det tog over en timme!! Vi fick dock se mycket pa vagen sa det va spannande. Nar vi val va framme sa tittade vi ut mot stranden och tittade pa varandra och borja as garva. Det va inte en manniska dar, inte ens en kiosk och stranden va inte ens vacker haha. Det var tom obehagligt att vara dar.  Till och med taxi chafforen satt och vantade pa oss for att sedan kora tillbaka oss. Han sa att vi skulle vara forsiktiga i dessa trakter. Vi tog oss ett snabbt dopp sen akte vi tillbaka igen. Men att fa se alla dessa trakter utanfor Accra va en upplevelse. Det ar stor skillnad fran huvudstaden, manniskor bor i jag vet inte vad och manga sitter bara dar pa sina stolar och vantar pa battre tider verkar det som. Barn gar sjalva redan i ca 5 ars aldern vid vagkanten. Det ar manga intryck hela tiden och det kanns pa kvallen for redan klockan 20.00 ar vi helt slut. Vi gar och lagger oss vid 22.30 sedan hinner jag lasa en sida innan jag somnar. Var AC har gatt sonder sa vi ligger i 30 graders varme. Man duschar i en skon kall dusch och kanner sig frasch i ca 5 min sen ar det kort igen.

Jag har mott sa underbara manniskor har som jag har umgatts med intenstivt sa det kanns verkligen trakigt att vi alla ska aka pa vart sitt hall nu. Idag var det sista kvallen tillsammans sa vi gick ut och at pa en restaurang nara hostelet. Vi skrattade och hade oss sa det va mysigt! Imorgon aker jag redan klockan 6.00 till min blivande familj som bestar av sex medlemmar. Ar faktiskt lite nervos, for nu borjar faktiskt det riktiga! Jag kommer ha 12h framfor mig i en buss, med AC tack och lov. (but I am in Ghana so u never know) Jag vet inte alls nar jag kommer att ha tillgang till internet nasta gang men skriver sa fort jag far chansen. Jag har forresten kopt mig en palm trumma!! De va sa billiga har sa jag va tvungen. (mamma bli inte orolig, hittar sakert en losning pa kastrup)

Tack bror for att du oversatter till mig, men nar jag skrev sa menade jag saklart inte att du skulle sitta och oversatta allt haha, tankte mer om du pratade med dom i telefon. ;) Sotnos!! Hade jag varit lite battre pa engelska hade jag valt att skriva det pa det. Nasta gang nar jag har lite mer tid sa far det bli pa franska ocksa.
Tanker pa er alla dar hemma!! Hoppas ni mar bra och inte fryser hacken av er.
Puss och kram fran ekvatorn




Kommentarer
SAGA AFRICA ambiance de la BROUSSE - (dimi)

WOW vad man blir avis!!! det låter ju jätte spännande! ska översätta allt imorgon, just nu är jag för trött och jag har ju tidigt föreläsning imorgon. Men det låter som om du upplever staden och åker runt lite. JÄTTE NICE. NU kommer den jobbiga brorsan, men gå aldrig själv någonstans. Få inte hybris och tro att det är lugnt, för det är då något kan hända. Jag är spänd på att se Afrrica afrrica dansen - tror du blir riktigt poppis på cardinals dansgolv! :) Förstår att det var tråkigt att lämna så, men och andra sidan är DET NU DET VERKLIGEN BÖRJAR som du själv skriver. Det är NU du ska få bo med en riktig ghaneansk familj! Gud vad spännande. Du skriver så bra, och man föreställer sig...försöker inbilla sig om hur det var på marknaden, vilka dofter som kom upp, hur barnen som går längst gatorna ser ut och hur människornas blickar riktar sig mot dig när du försöker att fotta dem...fråga alltid först med leende! då har jag svårt att tro att de skulle tacka nej! =)

Håller tummarna för imorgon! Messa gärna när du är framme! PUSS PUSS PUSS BISOUS

2009-11-06 @ 00:39:57
mamma

HAFTIGT! ja du skriver sa inlevelserikt, sa vi kanner att vi ar med pa ett horn. Glom inte att vara forsiktig, aven om du kanner dig valkommen, du vet vad jag menar nar du tanker efter, det ar inte negatift det ar bara andra vanor och reaktioner! undrar om dina 12 timmar i buss blev 24 i verkligheten, hihi! om du kopt ett gang med trummor forvantar vi oss en uppvisning till nyar du pa trummor och laurent med kastanjeter, du vet hans dans som du aldrig fatt se annu, det ar bara jag och dimi som far skratta ibland!

annars har borjar det bli vinter i paris, jobbar med bada butikerna, jag har roligt pa samma gang! messa nar vi kan ringa dig, stor puss min sota! mamma och laulau....

2009-11-06 @ 07:17:09
Birgit och Göran Sundelöf

Hej Lollo

Har du glömt din gamle morfars alla råd? Var rädd om dig och ta inte onödiga risker!!! Jag hinner inte gå upp på morgnarna förrän mormor frågar mig om jag kollat din blogg, vi hoppas alltid på nyheter från dig. Du skall veta att vi följer dig hela tiden i tankarna. Du får verkligen uppleva mycket,din blogg kan säkert bli ett unikt och fantastiskt material till en kommande uppsats (B eller C eller vad det nu heter) när du kommer hem. SMS:a ofta så vi vet att du mår bra. Vi har inte så spännande saker att berätta, idag träffar vi Hedstigens, de har varit på Kreta och har bilder med sig. Dimmi kommer ikväll.

Många kramar från oss

Mormor/Morfar

2009-11-06 @ 10:28:00
Anna

Hej hej gumman. det är super roligt att lasa om alla dina äventyr du stöter på. Här hemma är det kallt regn och allmänt tråkigt. Men du ska se att du kommer får det jätte bra i din familj. Du har ju så himla lätt att passa in med alla. det kvittar varifrån dom kommer. Njut och ha det underbart. hälsa din nya familj. Pusspuss älskar dig

2009-11-06 @ 13:00:12
Ina

Hej !!!! :) Vad harligt du tycks ha det. Kan verkligen forestalla mig den ode stranden och galna marknader. Galna marknader har de har med. Salde miniskoldpaddor och ormar. Vid matstanden sa tanken var val att man skulle ta sig en mumsbit. Nej tack sa vi, men tog lite bilder. Hoppas du tar manga foton sa att jag far se sen! :) Nu bar du val nastan ha kommit fram till din nya familj om inte bussresan tagit allt for lang tid. Infrastrukturen i ulander och militardiktaturer ar inte den basta. Sjalv har jag och mamma snart en minst 16 timmars busstur framfor oss pa grusvag mellan Yangoon och Mandalay. Om vu overlever flygturen sa att saga. Haha. Saknar dig och langtar efter att fa hora om dina galna aventyr. Skaffa nu en massa vanner sa att vi kan aka tillbaka och besoka. (inte for att jag tror att du lar ha nagra problem med det) Imorgon ska jag borja jobba, kanns trist, men anda lite roligt. Puss och kram fran andra sidan jordklotet! :) Mamma halsar ta hand om dig. Och vi instammer med de andras tips om att inte ga runt ensam. Men jag uppmuntrar till lite AVENTYR! Myket karlek! :)

Martine

Hey Louise! Je comprends rien à ce que tu écris mais j'assume que tout va bien...ça te plaît jusque là? Tu te fais comprendre un peu? Les gens sont sympa? Bon courage+ amuse toi bien! Gros bisous, Martine

2009-11-08 @ 17:13:53
Young Man Lee

"Take care and do not take unnecessary risks!"

This is what your Grandpa said.

And this is also your Grandpa heard from your Grandgrandpa repeatedly.

And sooner or later it will be said by you to your second generation.

This is human being!

Please enjoy as much as you can and experience as much as you can bring back.

Give my regard to your mom please.

2009-11-08 @ 21:17:04
Anonym

Vi är ett gäng som följer dig. Nu är du framme hos din familj. Hoppas,hoppas att du kommer trivas med dem. Att de kommer trivas med dig är en självklarhet! Vilka äventyr du får vara med om! Allt kommer förstås inte vara lätt,men njuuuut av att uppleva. Du kommer bära med dig den här resan hela livet.Take care!Kram Tia

2009-11-10 @ 00:26:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0