Hey There!

Hejsan! Vad glad jag blir att operationen gick bra min alskade morfar!!! Tankte pa dig hela morgonen, tack for att ni horde av er! Jag tankte lagga upp lite bilder haomdagen med herregud vad segt det gar. Vi ska nog in till ''stan'' till helgen sa ska se om det gar fortare dar. Forlat att ni fatt vanta sa lange, vet hur roligt det ar med bilder! Livet i Ghana rullar pa och dagarna gar fortare och fortare, snart har jag bott en manad i Ghana. Sjukt! Jag mar jatte bra och trivs sa bra med mina sma barn. Men det ar inte alltid sa latt kan jag saga. Det finns ingen vidare struktur och barnen har svart att fokusera. Lararna forsoker lara 3-aringar att rakna till 100 och kunna alfabetet. De kan, men som en sang, de har inte det blekaste aning om vad det betyder. Lararna kan inte riktigt det dar med undervsning. Sa jag och victoria satt en hel dag for att lagga upp en plan pa hur vi basta satt skulle kunna lagga upp det. Vi borjar med upprop varje morgon osv. Struktur och organisation sager jag bara!!! Ja efter en hel dag med barnen ar man sa gott som helt slut. Men jag alskar sa att vara med barnen och tanker att det kommer va tufft att lamna dom. Hade kunnat ta med mig en hel dros till Sverige. Om det hade varit sa latt :/ Victoria var sjuk haromdagen och hade symptomer som hade kunnat vara malaria. Jag stannade hemma med henne hela dagen men hon kande sig battre med tiden. Det ar namligen ratt vanligt att fa malaria har. De flesta volontarer som varit har har fatt det. Jag ar jatte forsiktig och tar pa mig mygg medel varje kvall och sover i mitt myggnat, och tar aven mina malaria tabeletter! Jag ater aven ordentligt men byxorna mina borjar bli lite stora, ingen alkohol och inget godis gor att jag har blivit tunnare men gar val upp det lika fort nar jag kommit hem igen haha. Dimi de dricker ingen alkohol har och inte ens pa nyar!! inte ens champagne!! Jag vet inte vad som gar pa tv eftersom jag aldrig sitter ''inne hos dem'' har mitt rum fran en annan igang. Men nar jag akte fran Accra till tamale fick jag se lite Ghananska dockusopor...No comments, 100 ggr varre an ditt ''Glamour'' mormor haha. Det nya barnhemmet som jag och Victoria har hjalpt till med ar snart klart!! Jatte spannande, det borjade saklart inte fran noll utan sjalvaste bygget va klart men inga golv inga fonster fanns osv. Vi ska skapa en blogg och kalla det for ''Walekids'' dar man kan folja vart projekt och kanske aven de som vill kunna stodja det ska kunna gora det. Det finns mycket kvar att fixa som sangar, madrasser, myggnat, fonster och ja allt mojligt! Kommer som sagt inom kort dar vi kommer lagga upp bilder. Ideen ar att nasta volontarer som kommer ska kunna ha tillgang och fortsatta med bloggandet! Nu maste jag avsluta for att jag haller pa att kissa pa mig!!!! Dricker vatten 24h om dygnet kanns det som och har finns inga ''toaletter'' men jag alskar att lasa era kommentarer iallafall!! Tanker pa er!! Un gros bisou pour ma famille en France, je sais que vous ne comprenais rien mais j'ai tellement de chose a ecrire que j'ai jamais le temps d'ecrire en francais. Mais j'ai en tout cas un super temps ici au Ghana. Je vous raconterais tout en rentren! PROMIS!! Photos arrive bientot! Je vous embrasse tres fort!! merci pour vos commentaires! bisou bisou bisou


Kommentarer
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

Vi går in på datorn ett par gånger om dagen och hoppas på att det är något nytt från dig. Och idag fanns det. Så roligt. Vi till och med läser den franska delen. Vad bra att du är jätteförsiktig med att skydda dig mot malaria. Har du myggmedel på dig i skolan? Tyvärr har väl många av barnen malaria och myggor finns väl även på dagen. Fantastiskt att du gillar maten ! Och klarat dig hittills mot magsjuka? Att du skulle bli byggnadsarbetare i Ghana. Du har det efter din gamle morfar kan jag tänka. Jag får väl också bli volontär och börja blanda betong och spika. Jag har satt upp utegranen på gården som vanligt så vi får litet stämning till första advent. Mormor har gjort adventskalendrar till barnbarnen, du vet med litet godis varje dag, litet mer på söndagarna och annu mer på julafton. Allt hopknutet i ett långt rött band så det syns direkt om man fuskar. Det blir en utmaning för Jon!!! Du kommer ju lagom hem till julmaten så det blir nog inga jätteproblem att ta igen vikten. Jul i Frankrike och nyår i Sverige. Annars är allt bra med oss och vi längtar att du skall komma hem.

Din Mormor och Morfar

2009-11-25 @ 20:50:31
broder Jakob sover du sover du?

I förra postkodmiljonären var detta kvalifikationsfrågan:



Broder Jakob broder jakob....

1) sover du

2) leker du

3) spelar du online-spel hahahaha

4) kommer inte ihåg alternativet!



Men hallå! Spelar du online-spel??? So obvious, de vill tjäna en massa pengar på de samtalen.



Iaf är det lika spännande att läsa dina inlägg. Du kanske borde börja bära blöja nu när du dricker så mycket vatten :) Ska jag skicka? Så kan du ju skriva längre inlägg, medans du kissar på dig, och därmed inte behöver skylla på det :)

Mamma kommer att läsa detta och tycka att det är JÄTTE ROLIGT! Hon har ju inte kommit ifrån kiss-&bajs åldern riktigt, eller hur? hihihi



Här är ovanligt milt väder (mellan 8-11 grader) och det känns verkligen inte som att det snart är JUL! Till helgen är det första advent, och då börjar den mysiga julstämningen.Har ni planerat något svenskt och julaktigt för barnen? De firar säkert inte jul med tanke på deras religion, men hur coolt hade inte ett "blont-mörkt" lucia-tåg varit??? Du får lära dem några sånger. STAFFAN VAR EN STALLEFRÄNG!!! eller tipp tapp tipp tapp tippe-tippe-tipp-tapp...och så gör du dina fina moves till det! FILMA och ta bilder när alla har lärt sig det! Minne för livet.

Vad bra att ni organiserar! ORGANISATION is the key-word! De behöver ju struktur och rutiner, och att följa upp bloggandet med nästkommande voluntärer är jätte smart.

Snart kommer du hem, tiden bara rinner iväg som sagt. Keep going the good work!

Ingen fotbollstalang i sikte??? (tänk på tofajs prosche!)

Nu ska jag plugga vidare, sitter med mikron (som jag har omtenta i den 5:e december, dagen efter din födelsedag) =)

Är ganska hypad på kaffe by the way.

Vi hörs snart LOllo, stor puss från bruuushhhhaaaan. Musshhhaaaaan ringer på telefonen, och jag måste ringa muuusssshhh-muussshannn du vet, hon bor , Leeeeesssshhhhaaaaamn! Värrrssshhhta Ghettoooott!!!

Nu räcker det!

Ohh jag glömde: Tuuusssshhhhfaaaj hälsar! Han mår bra, softish hemma, och ska softa framfööör idol ikväll!



BISOUS

2009-11-27 @ 10:40:09
Anonym

Hej Lollo!

Du är toppen! Vilket jobb o vilket engagemang du lägger ner. Konstigt att tänka att du sitter i Ghana

medan vi hänger upp adventsstjärnor i novembermörkret här hemma. Jag förstår att tiden går

nästan för fort för dig o att du gruvar dig för att lämna barnen. (Vilken bra ide med bloggen förresten!)

Men du kommer nog ändå tänka borta bra men hemma bäst när du är tillbaka.Jag hoppas på att få se lite bilder. Fantasin räcker inte riktigt till.Take care o stor kram.Tia

2009-11-27 @ 23:45:25
Elin

Det blir svårt att skriva något som kan jämföras med alla djupa och fina kommentarer du får här, eller dem från din överhypade bror, haha. Men jag ville nog mest bara säga att jag saknar dig jättemycket, och att om mindre än en månad kommer du hem, vilket betyder att det bara är cirka fem veckor tills vi ses igen, och mindre än två månader tills jag får världens bästa sambo! :) Ta hand om dig nu Louise, så ses vi snart, snart, snart!! PUSS.

2009-11-28 @ 13:19:41
URL: http://tittaraktfam.blogg.se/
Gun

Hej min älskade! Kul att du skrivit, jag kollar din blogg varje gång jag går in på internet, vilket är x antal gånger om dagen. Saknar dig massa nu, men tiden går fort så snart är du hemma igen och jag kan känna mig hel mohaha. Redovisningstentan gick åt skogen och jag fasar för min första omtenta, menmen.. utöver det så är allt stabilt. Vi ses inte förrän i januari igen men då får vi köra lite "efter-jul-mys" och kolla massa Rudolf klipp och skratta åt : "Älskling..i år tar jag knäcken".. Pusspuss

2009-11-29 @ 21:11:52
mamma

hej hej vi ar i Bordeaux och halsar pa Renaud och Stephanie och Malo och Enora, vi kom i lordagskvall och reser hem igen till paris ikvall mandag. Det tar 3 timmar med taget, jag ska lagga in lite nya bilder pa face sa du far se hela familjen, Renaud Tassin!

Kanns som om det var jatte langesen vi pratade i telefonen, jag ringer dig imorgon den 1 dec. min sota, nu fyller du snart ar, vad onskar du dig jag tycker att iden du har om walekidsbloggen jatte bra. Vi hors imorgon pusspusspuss din mams

2009-11-30 @ 17:42:08
mamma

ma loul, nu ar vi hemma fran bordeaux och kl ar kvar i sju, har lust att ringa dig men jag vantar till senare, tank om jag skulle vacka tuppen!! det borjar bli kallare och morkare varkar som om julstammningen ar pa vag!

stor puss min sota!! Laurent halsar !

2009-12-01 @ 06:53:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0