My name is Yaa

Hej hopp! Japp numera heter jag Yaa Louise de Martignac eftersom jag foddes en torsdag. I Ghana har de namligen 7 olika namn beroende pa vilken dag man foddes pa. Jag hade ingen aning vilken dag men jag kollade snabbt upp det pa mobilen. Fast ett annu vanligare namn jag har ar Solominga som betyder ''White person''. Vart jag an gar hor jag ''Solominga, solominga how are you?!!'' med stora leende och da svarar jag tillbaka ''I'm fine thank you, how are you?'' och da blir de sa himla glada och blyga, alskar att se deras reaktioner, oftast ar det barn som sager det men det kan aven vara vuxna. Jag borjar iaf komma in i kulturen mer och mer och aven med familjen. De forsta dagarna sa kandes det bara som att det va jag som antrangde mig for att visa att jag var glad att vara dar, men nu borjar Pastor Elajiah (pappan) och Paulina (mamman)oppna sig mer mot mig och fragar mig massor med fragor. Antagligen va det nog lite blyga i borjan. Det ar inte alltid sa latt for dom heller att forsta sig pa oss. De skojjar aven om att de vill att jag ska gifta mig med deras son Ransford som ar 21 haha. Han laser namligen till lakare och har topp betyg, sa han skulle vara en bra man till mig sager de. Men att jag va forst tvungen att ata upp mig ordentligt sa jag hade nat att shaka med pa sjalvaste brollopet, de ar for roliga :)men ni kan vara lugna for det kommer aldrig att handa haha. Jag och pappan brukar sitta och diskutera pa kvallen och det ar intressant och hora vad han har att saga. Haromdagen va jag och pappan rundor och kopte bocker, pennor och suddigum till barnen sedan var vi aven och bestallde en ny och frasch tavla for stackarna ser ju knappt vad de star pa den de har nu. Det va underbart att fa se hur glada de blev for det, det sken verkligen om dem. Vi skrev namn pa bockerna och de va sa stolta over att aga en bok. Jag forklarade for dem att det inte va en leksak utan nagot vardefullt som de skulle vara radda om, alla nickade och forstod precis vad jag menade (hoppas jag). Jag fragade Pastor Eljiah (han har hand om barnhemmet) om jag kunde fa lite mer tid med barnen an till 14,30 och det gick saklart bra sa numera kommer jag vara dar fran 07.30 till 16.30. I sondags kom det en ny volontar! Victoria heter hon och ar fran Norge! Hennes pappa ar brasilianare och hennes mamma norsk, kanns roligt och skont att inte vara den enda langre och verkligen skont pa barnhemmet da jag kanner att vi kan ge mer! Victoria och jag har gatt igenom vad vi mer skulle kunna hjalpa till med och det ar att fa familjens andra del av huset att bli klara sa att barnen sedan kan flytta in. Sa jag hjalpte till med att kopa sand och victoria hjalpte till med sementen. Sa vi hoppas de kan bli klara sa fort sa mojligt for dar barnen bor nu blir det illa behandlade. Och det ar alltid lika sorgligt att se dessa sma ga hem alldeles ensamma, ingen som kommer och hamtar eller lamnar dom. Och i den lilla byn jag bor i finns det en vag dar de kor som galningar. Sa man far hoppas pa att de ar forsiktiga. Jag ska snart lagga upp lite bilder sa ni far se hur jag har det, jag lovar! so don't worry camera man :) (fick lana en bra kamera av Zoran nere pa rockmain i stan, dar far man bra service!) Jag ater iallfall jatte god ghanansk mat varje dag och det har aven blivit lite svalare om natterna. Harom kvallen nar jag skulle ga och lagga mig sag jag plotsligt en liten skugga under min sang och blev livradd. Kallade pa mamman och hon kollade snabbt igenom mitt rum men hittade inget, men jag visste att det va nat dar sa jag sov inte pa heeeela natten. Dagen efter sag jag nat snabbt klattra pa vaggen och da hoppade jag livradd upp igen fran min sang och kallade denna gang pa pappan. Han tog ut varenda mobel och alla mina grejjer ut fran rummet for att hitta vad det kunde vara. Efter 15 min letade sa hittade vi en GRODA haha! eller narmare sagt en padda! Tack och lov att det va det och inte en stor odla. Inte visste jag att grodor kunde klattra pa vaggen. Aja sa nu ar jag extra noga med att stanga dorren efter mig. I sondags foljde jag med familjen till kyrkan igen och Victoria var med, men det va nog sista gangen for oss kande vi. Victoria somnade till hahaha och jag fick kampa hart for att halla mig vaken. 3h i kyrkan ar alldeles for mycket plus att det tar 2h att kora dit och 2h hem. Nu blev det mycket text igen men ska forsoka skriva lite oftare sa det inte blir sa jobbigt att lasa. Tanker pa er varje dag och sover med mitt alskade marsvin (Rasmus) som jag fick av Emilia och Woddy ligger ocksa dar dimi! :) Mamma, det ar bra att du foljer fotbollen ocksa haha, skratta sa nar jag laste din sista kommentar. Kan se mig Laurent o dimi och resten av franska slakten sitta och svettas nar Frankrike spelar. Tack alla ni andra for att ni stottar mig sa mycket. Idag ar jag glad och har haft en super dag, men dagen efter kan det helt plotsligt kannas jatte tufft igen, det gar upp och ner hela tiden. Kramar och pussar er till tusen!!!!! (Jag gor mellanrum nar jag skriver men nar jag sedan har publicerat det sa ar allt ihopklamt. Sorry)


Kommentarer
mamma o laurent

saaaaaaaa kuuuuuuuuuuul lilla lilla Yaa!

klockan ar tidigt det ar morkt och jag jag ska till affaren och satta upp julgranan och dekorera den i rott, tiden rusar, jag alskar att lasa om dina aventyr, det ar roligt nar det ar langt och mycket att lasa, da kanns det som om man ar med pa ett litet horn! jag traffade en afrikansk man i affaren som berattade att hans dotter hade pluggat i Norge och att hon sedan hade jobbat dar, hon pratar franska norska och engelska, da sa jag att jag tyckte att hon skulle jobba som guide och det var precis vad hon hade gjort, hon hade tjanat 3000€ pa en manad! kommer du ihag att jag forsokte overtala dig att gora det istaller for att resa till Ghana, hihi, iallafall sa ar den familjen fran Ghana och hans dotter ar i Norge och du i Ghana roligt!! Laurent snarkar och pratar i somnen han langtar till pa lordag nar han skall spela golf med sina 3 arbetspolare, sen langtar vi bada till jul, vi fixar sng en bill till sa vi kan resa tillsammans till Bretagne den 24/12. Laurents bror Renauds dotter heter Enora gulligt namn tycker jag jag!! Jag ska ivag nu, men jag skriver imorgon btti igen min alskade dotter, stor puss, fran oss!!

2009-11-18 @ 07:45:16
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Solominga Yaa

Skriv inte kortare, skriv läääääängre! Mormor och jag har så roligt när vi läser. Tryggt att höra att du inte går i giftastankar. Ditt livs första bestseller (egentligen andra för vi fick ju följa dig också när du var i Australien).Du kan inte ha mer engagerade läsare. Bra att du stänger din dörr på nätterna. Vi har läst massor om Ghana på nätet och genomlever alla faror som hotar dig (lejon, elefanter, krokodiler, flodhästar, schakaler, vilda hundar,ormar mm.)Vi ser dig framför oss med alla dina barn, du måste skicka bilder. När du kommer hem kan du bilda en förening som stöder barnhemmet nu när du känner och kan lita på människorna där. Har du blivit byggnadsarbetare? Du tar väl efter din morfar, om det är något jag har varit rätt bra på så har det varit att blanda betong, snickra och mura. Finns det någon liten rabatt vid skolan där du kan lära barnen att plantera några blommor och sköta dem? Vi får verkligen lust att besöka Ghana (åtminstone din morfar) när vi läser dina berättelser. Vi längtar efter dig och skriver snart igen.

Din morfar och mormor som älskar dig

2009-11-18 @ 08:52:22
Your Brother

Gud vad jag skrattar! Solomingaaa, Solomingaaa!!



Yaa Yaaa!!! yabadou! goulou-goulou-goulou-goulou :)

Nä du räcker det.

Hahaha du vände upp och ner på ditt rum för att hitta en padda! Så roligt! Och tror också att det var något under din säng, men hon tänkte väl: jaja, nu orkar jag inte leta mer!

Jag blir så glad av att höra att din familj är så trevliga. Gulligt att de var blyga i början och öppnar upp sig mer. Det känns ju som att de är äkta då, förstår du vad jag menar när jag säger så. Hade de bara varit övertrevliga utan att mena det så hade det inte varit lika äkta. Kyrkan tar alldeles för lång tid, förstår att du vill göra något annat på dina lediga dagar. Men försök att inte ge dig ut på allt för osäkra äventyr med din norska vän. Du vet ju hur det går när en norrman är inblandad :)

Dricker familjen ngn alkohol? Finns det ngn liknande mataffär som typ Skeppet i Nyhamnsläge?? :) Vad sänds på TV? Träffas människorna ofta? Vad äter ni? Hur är huset du bor i? Är det jätte låg standard jämfört med i Sverige/Frankrike? Gillar de fotboll??



Du får ju gratta dem för VM-platsen som de ordnade förra veckan. Och att VM spelas i Sydafrika för 1sta gången (juni 2010) är ju hur spännande som heslt. Några spelare du bör kunna ifall det kommer upp i ngn diskussion: Mickael ESSIEN som spelar med Anelka i Chelsea. Han spelade länge i franska ligan (i LYON). och en legend som inte spelar nu men som spelade i Marseille i början på 90-talet: Abédi Pelé =) Just for your information!



Nu sitter jag i Lerhamn, där det är mörkt och stormigt. Men jätte skönt att spendera lite tid här ute med mormor. Saknar redan vår tofaj som vi körde till Malmös sjukhus i eftermiddags. Det kommer att gå jätte bra, och vi ska hälsa på honom och hämta honom på fredag!

Tycker att du gjorde helt rätt i att förlänga tiden med barnen!Stolt jag är! Skriv ner vad de heter, förnamn och efternamn och en liten beskrivning på dem och spara det för livet!! Så kan man behålla en viss kontakt och framför allt se vad det blir av dem om några år!!!

Hahaha BIG MAMA loulou!!!Kolla nu hur de lagar sin mat, så att du uppfyller alla "african-woman"-kraven :)

BILDER BILDER BILDER, yess! Där är jag tjatig =)

Allting går jätte bra annars. Vi ses snart



BISOUSOUSOUS

2009-11-18 @ 16:24:19
Är det jul!?

Hahhaa mamma ska dekorera julgranen..REDAN!!!!????? Hon vaknade väl, yr som en lite struts och trodde att tomten knackade på dörren eller ngt =)



"Ohhh så fort du skriver" säger mormor med ett jätte leende. Jag hinner inte ens gå inte och kolla (gör det ofta, typ 2 ggr per dag) förrän telefonen ringer och mormor säger: HAR DU LÄST om LOLLO!!!??? då får jag först en telefonuppdatering, sen läser jag dina inlägg =)

Tofaj fick ju för sig att det var en brasiliansk pappa som hade joinat er också. Men nu förstår jag att det är norskans pappa du snackade om!



stor puss

2009-11-18 @ 16:28:40
EN sista grej -by dimi

Du ska även veta att din blogg följs från alla möjliga världsdelar...!!!

Mister KIM får dina inlägg översatta på både engelska och koreanska. Just for your information 2! =) Det duu...Vilken gentleman =)

2009-11-18 @ 16:34:43
fel

jag menade mister Li. sorry

2009-11-18 @ 16:44:45
Young Man Lee

Hello Yaa Solominga!

Hello Elajiah, Paulina and people of Ghana!

Hello Victoria!

World become so small, isn't it?

Thanks all of you, who made me to know more about Ghana by following your footstep in the InterNet.



Hello Dimitri! You are supposed be in Lerhamn together with Grandma to help Grandpa's trip to Malmo.

Hello Birgit, Henrik, Charlotte, Dimitri and Yaa!

Let us pay attention to Molmo for a while.

And let us pray for every success in Molmo in advance!

God help you and bless you!

2009-11-18 @ 23:06:53
Zoran

Du får inte avslöja mig så där "The camera man" hehehe, och tack för gratis reklamen du gör men jag tyckte synd att du skall iväg på ett sånt spännande äventyr och kan inte ta bra bilder.

Dina äventyr har börjat bli en trevlig rutin, jag kollar varje fredag och lägger datorn i knät och läser med spänning. Tänk var roligt och spännande du har det. Följer med ett stort leende och spänning. Ta hand om dig,

2009-11-18 @ 23:53:01
Sandra Törnros

Hej vita tjejen ;). Vilket äventyr du är på! Först nu såg jag att du har en blogg, så nu kan jag känna av både storstads livet i NYC o äventyret i Ghana. Jag är lite avundsjuk på vad "mina" tjejer upplever men jag är så glad att ni gör dessa upplevelser fast du får lova att du tar hand om dig o inte tar några risker. Joanna sa att du kommer hem ett par dagar efter jag åker tillbaka till Italien, synd! Hade varit kul att se dg o höra om dina stories! Jag skriver snart igen och ska nu följa dina steg i Ghana med spänning! Ha det super och ta hand om dig!!!!kram Sandra

2009-11-19 @ 20:39:48
charlotte saying hello to Mr. Young Man Lee!

Lolo, Im so happy that everything has been good so far concerning your grandfathers stay in Malmo, Im so glad to se that Mr.Young Man Lee has been sending his regards to All of us from Korea!

Thank you so much Mr. Lee to join us in these days, that are turning so plaisant when we know that Birgit and Dimitri are bringing him back home today, thank you and Im sending you and your family all the best from Paris!!

2009-11-20 @ 07:25:37
Young Man Lee

Hello dear Charlotte!

Thank you for your quick response and good Malmo news.

Thank you million Lolo for your well prepared brog by which we are able to exchange various news so quickly and nicely include such a important news of Malmo.

Dear Birgit & Dimitri, congratulations! God knows what you need and what he(God) should do!

2009-11-20 @ 10:47:26
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

Hoppas allt fortfarande är bra med dig, din nya familj och dina barn. Jag vet ju hur bra du är med barn, de älskar dig säkert när du nu ger dem uppmärksamhet och kärlek, det har de säkert inte varit bortskämda med i sina liv. Allt är bara bra med oss, operationen gick bra och jag kunde åka hem redan dagen efter, Dimmi hämtade mig i Malmö. Jag får väl ta det litet lugnare några dagar till allt fungerar som det skall igen. Birgit är ute och handlar, Dimmi läser på sin tenta och jag skall ta mig en promenad om en stund, vi har solsken och det är inte så vanligt i november. Lasse och jag skall börja spela bridge, det finns en bra kurs i Höganäs som börjar nästa år och det lär vara trevliga människor i klubben. Vi festade med kanelbullar och princessbakelser när jag kom hem igår. Har din läkarstuderande friat än, du kanske försvinner i der djupaste Afrika - ha,ha. Alla längtar efter dig men vi ses ju snart igen.

Hälsa din nya familj från oss och säg att de skall ta väl hand om dig. Annars kommer din morfar ner grälar på dem.

Många hälsningar och kramaar från din mormor och morfar.

2009-11-21 @ 11:27:52
Göran och Birgit Sundelöf

Hej Lollo

Hoppas allt fortfarande är bra med dig, din nya familj och dina barn. Jag vet ju hur bra du är med barn, de älskar dig säkert när du nu ger dem uppmärksamhet och kärlek, det har de säkert inte varit bortskämda med i sina liv. Allt är bara bra med oss, operationen gick bra och jag kunde åka hem redan dagen efter, Dimmi hämtade mig i Malmö. Jag får väl ta det litet lugnare några dagar till allt fungerar som det skall igen. Birgit är ute och handlar, Dimmi läser på sin tenta och jag skall ta mig en promenad om en stund, vi har solsken och det är inte så vanligt i november. Lasse och jag skall börja spela bridge, det finns en bra kurs i Höganäs som börjar nästa år och det lär vara trevliga människor i klubben. Vi festade med kanelbullar och princessbakelser när jag kom hem igår. Har din läkarstuderande friat än, du kanske försvinner i der djupaste Afrika - ha,ha. Alla längtar efter dig men vi ses ju snart igen.

Hälsa din nya familj från oss och säg att de skall ta väl hand om dig. Annars kommer din morfar ner grälar på dem.

Många hälsningar och kramaar från din mormor och morfar.

2009-11-21 @ 11:28:44
mamma

hej idag ar det mandag och det ar morkt ch det kanns kallt, i lordags var vi hos Rozen och Yann o Lise, Laurent kom och hamtade mig i affaren kl.20 och da var det 20 grader varmt, det kandes konsigt och obehagligt! Familjen halsar till dig med stor puss och Lise vill oxa till Afrika det har hon och hennes kille redan planerat! hahaha, Vi ringer dig ikvall min sota och sa tank pa din ide du har att starta en blogg till skolan stor puss springer till metroooooon!!

2009-11-23 @ 07:31:13
Marie

Hello ma louloute. J'essaie de suivre en utilisant Goggle traduction. Ca fait des traductions un peu bizarres mais en gros j'ai l'impression que tout va bien même si des grenouilles grimpent au mur et que et que tu vas te marier (hé bé,félicitations ;-)

J'ai hâte de te voir à ton retour et surtout de voir les photos. 1000 baisers ma belle. Je t'embrasse fort. Take care

2009-11-23 @ 22:25:14
obrake

Hej from Switzerland!!! I take care of your sister 4-5 days a week now... Pretty cool hey? Hope you have fun in Africa, it's been quite cold here. Enjoy your stay, I bet you'll have a million things in your heart for ever after this experience.

I look forward to see some pictures! My swedish is very poor!



Bye bye. Biz biz!



olive

2009-11-23 @ 23:03:05
justus,jon och juliette

HEJ Lollo!!

Vi saknar dig.Hoppas du har det bra.Vi ses snart.

Pussar och kramar från alla barnen i rönninge.

2009-11-25 @ 18:17:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0