Vad är empati?

Vad är empati? har det en generell  betydelse för alla? Är det samma sak för dig som för mig? Har alla människor en empatisk förmåga eller är det något man föds med?

Mångfaldperspektiv
-  är ett annat begrepp som vi kommer studera under utbildningen. Samma sak där, har alla människor känsla för mångfald? Respekterar och accepterar alla människor andra människor oavsett bakgrund, läggning, relegion, kön eller vilken klass man tillhör? Är det också något man måste ha föds/växt upp med för att lyckas som sjuksköterska eller är det något man kan utveckla och lära sig med tiden?
Det är intressanta utgångspunkter för mitt framtida yrke som sjuksköterska!

Jag känner mig nyfiken och vill komma igång och läsa så fort som möjligt, jag är nyfiken över praktiken vi kommer ha under nästa termin, jag är nyfiken på hur det kommer vara att jobba på sjukhus och hjälpa andra människor, jag är nyfiken på hur det kommer vara att göra praktiken i Afrika/Tanzania..jaaa det finns massor av nyfikenhet just nu!!
Idag ringde jag sjukvårdsupplysningen 1177 för att fråga om min infekterade tå som har svullnat upp och gör ont! Det kändes lite komiskt faktiskt ;) ....Så tyvärr blir det ingen Volleyboll idag, typiskt!!

Trivs du i Kalmar Loulou? Jo det går upp och ner, tankarna går fram och tillbaka. Hur hade mitt liv sett ut om jag hade valt Kristianstad istället (som hörde av sig 3 dagar innan uppropet), då hade jag kunnat pendla och sluppit allt jobbiga i början. Jag trodde inte att jag va så hemma kär som jag faktiskt är, eller är det förändringar jag inte gillar? Ja det kommer man aldrig komma ifrån ändå. Hur mycket erfarenhet man än har. Men just nu är det utbildningen som jag försöker fokusera på så får vi se vad som händer sen, allt tar ju sin lilla tid!


Kommentarer
Anonym

Din härliga nyfikenhet kommer ge dig så mycket!

Tror du inte att det kan vara bra att du inte pendlar.Då är du på ETT ställe o delar dig inte mellan två olika liv. I vilket fall kommer det bli bra.För att du är du! Blås på din stackars tå o kram på dig. Tia

2011-01-25 @ 23:08:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Freedom and Justice

Ni följde min resa som volontär i Ghana och nu får ni följa mig som sjuksköterska student i Kalmar.

RSS 2.0